Opgaven kan siges at være krystal klar i sin målsætning:
Ny oprykket 2016 danskmester fra 125cc klassen,
ønsker at vinde 250 cc klassen i 2017!!!
Første research var at se hvad der var drivlinjen på dem der var i klassen, og prøve at forstå hvorfor de anvendte de motorer de gjorde, og hvor langt i udviklingen de var.
Næste overvejelse: Banen er en kombination af cirka 30% asfalt - resten jord.
Næste overvejelse: En kart med pilot vejer ikke under 200 kg og overfører kræfterne via en stiv bagaksel, uden differentiale, til 2 mega brede bagdæk (sammenlignet med 1 smalt motorcykeldæk)
Konklusion: Overførsel af kræfter til underlaget så der kan sikres fremdrift- og ikke hjulspin samt kørbarhed, således at der kan være bedst mulig gaskontrol over et bredt område når karten driftes rundt i svingene, vil være det rigtige set up.
Derfor moment, moment og atter moment i stedet på kun at fokusere på peak power.
Udfordring: Vi skulle finde ud af en helt ny konfiguration hvis vi ikke ville ligge i baghjulet på de "gamle rutinerede" i klassen - altså en anderledes motor der kunne noget de andre ikke kunne... Lyder nemt ik' ?
Skal lige hilse og sige, at det der er nemt, er at skrive motor planen ned - udførsel er en helt andet udfordring - for kravet var jo Dansk mester i første sæson, men vi havde da i det mindste en fordel: Tobias der beviseligt via sit CV er et talent, omend uprøvet i den for ham nye klasse.
Arbejdet blev igangsat på motorvalget YZ250 og vi måtte også en tur ned forbi Jolly Moto for at få udstødningen til at passe til det vi havde lavet i motoren, men stadig med fokus på moment, moment og...moment.
Da vi kom hjem var vi som udgangspunkt tilfredse med de 60 hk på baghjulet, for vi vidste at der var flere, for vi havde set dem, men var meget mere tilfreds med, at vi havde opnået hvad vi søgte:
51 Nm over en meget lang omdrejningsperiode.
De første test her i landet, hvor motoren var sat i bilen, var overbevisende, men hvordan var den i kamp? - og ville Tobias kunne tilpasse sig en helt anden måde at køre på, end i sin 125cc tid.
Første rigtige test var tidligt forår, her stod det klart at Cross motorens gearkasse var undergearet i 4 & 5 gear, så nu skulle der trikses, og regnes, men efter kalkulationerne var ovre - gik jagten ind på gearhjul.
En lang historie kort: De "korte" 4 & 5 gear var blevet "lange" og topspeeden der hvor den skulle være.
Nu er det så bare lige det, at en YZ 250 er konstrueret således, at primær drevet bag koblingen, løfter olien op i en "brønd" hvorfra det løber ind i toppen af gearkassen via et hul i motorblokkens højre side og smører gearkassen Der er så et tilbageløbshul siddende højt oppe i krumtap husets koblingsside således, at når olien standen når dertil, løber det tilbage til koblingen og primærdrevet for igen at blive løftet op...osv...
På den måde pladrer kobling og primær drev ikke rundt i en balje olie (krafttab) men har den nødvendige smøring OG der skal mindre oliemængde ombord for at klare opgaven. (0,75 L)
Det er så bare bedst, at det også er det der minimum er hældt på... ellers holder gearkassen nemlig ikke så godt... ærgerligt, men må tilskrives hændeligt uheld af påfylderen.
Trylle igen - det var de specielle topgearhjul det var gået ud over... det blev løst, men...
Der havde været et ønske fremme fra Tobias som gerne ville hurtigere ud af starten så nu var gode råd få... et lavere 1.st. gear er ikke sådan en "bare lige" ting, da 1.st. gear er en del af gear akslen til koblingen.
Trylle trylle trylle - er vist det rigtige ord...og i med den nye 1.st.gears aksel og gearhjul, plus 4 & 5 samt modificering af blokken... afsted op til Teamet i Nordjylland med "klumpen" så den kunne blive monteret, denne gang med strenge instrukser om, at huske der skulle fyldes korrekt oliemængde på, for ellers...
Resten er historie - rooki'en Tobias blev dansk mester inden sidste afdeling på Nysum banen ved Hobro, og for lige at sætte det hele rigtigt på plads vandt han også den afdeling!
Det har været en meget udfordrende opgave, kriser undervejs der er blevet løst, og vi fik sat et aftryk i den del af motorsporten hvor mange undrede sig over løsningen af opgaven, ved årets begyndelse, det gør de så ikke længere her ved årets slutning.
Når en talentfuld kører- og motorleverandøren passer sammen, når grundige forberedelser tilføres lidt held, og når alle vil det samme, sammen ja, så er det, at drømme somme tider kan opfyldes.